Saturday, September 24, 2011

نان خرفه


نان خرفه (خلفه) یا نان کشتا (وگان)

این نان از نانهای سنتی شرق گیلان می باشد. در زبان گیلکی به شمبلیله همان خرفه و در بعضی مناطق کشتا گفته می شود و چون برای تهیه این نان از آرد تخم شمبلیله استفاده می شود، از اینرو نام این نان، نان خرفه است.

مواد لازم:

آرد گندم = 1 کیلو گرم

آرد برنج = 1.2 کیلو گرم

پوره کدو حلوایی = 3 لیوان

آب گرم = نیم لیتر

پودر خرفه (شمبلیله) = 5 قاشق غذاخوری

نمک = مقدار خیلی کم

شکر = به میزان دلخواه

طرز تهیه:

آرد برنج و آرد گندم را الک کرده و باهم مخلوط می کنیم.
کدو را پخته و پس از جدا کردن پوست آن، آنرا به صورت پوره در می آوریم، سپس پوره کدو حلوایی و پودر خرفه و مقدار خیلی کمی نمک و اگر دوست داشتید کمی هم شکر برای شیرین تر شدن به آرد اضافه می کنیم و هم می زنیم آب را کم کم اضافه کرده و ورز می دهیم (آب حتما باید گرم باشد) تا به شکل خمیر در آید به مدت ده الی پانزده دقیقه خمیر را خوب ورز می دهیم. (میزان آب مورد نیاز بستگی به شکل گیری خمیر دارد اگر آب کافی نبود باز هم اضافه می کنیم) سپس روی خمیر را با پارچه می پوشانیم و به مدت 3 الی 4 ساعت به خمیر استراحت می دهیم. بعد از این زمان دوباره به مدت پنج دقیقه خمیر را ورز می دهیم.
سپس به اندازه یک چانه کوچک از خمیر را بر می داریم گرد میکنیم و ته سینی آرد می پاشیم و با پنجه دست یا وردنه خمیر را پهن می کنیم تا اینکه نان گرد و نازک شود. سپس یک گمج را وارونه روی شعله گاز قرار می دهیم تا داغ شود و خمیر گرد شده را روی ظرف می گذاریم تا بپزد. بعد از پختن یک طرف نان، نان را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز بپزد.

خرفه در فارسی دانه های سیاه رنگی است که در شیرینی ها از آن استفاده می شود ولی خرفه در زبان گیلکی همان تخم شمبلیله است. بنابراین توجه
داشته باشید که در واقع این نان با تخم شمبلیله درست می شود و دانه خرفه نمی باشد.


گمج نام ظرفهای سفالی و سنتی گیلان است و در گیلان از گمج برای تهیه خورشت استفاده می شود و اگر در شهرها یا کشورهای دیگری زندگی می کنید و امکان تهیه این ظرف برای شما وجود ندارد. برای این منظور می توانید از سینی های مخصوص پخت شیرینی استفاده کنید. ولی ترجیحا سعی کنید از گمج برای پخت این نان استفاده کنید.

این نان بسیار مقوی و خوشمزه است و بخاطر شیرینی کدو، طعم آن کمی شیرین است و می توان آن را بدون افزودنی دیگری مصرف کرد. همچنین مانند نان های معمولی می توانید با چیزهایی که دوست دارید نوش جان کنید.

از آنجایی که تهیه خمیر این نان کمی تجربه و دقت می خواهد و خمیر آن بسیار حساس است، لطفا سعی کنید دقیقا طبق همین دستور نان را تهیه کنید در غیر اینصورت امکان دارد خمیر شما خراب شود.

در صورت استفاده از این دستور لطفا نام منبع را ذکر کنید.